Speeding up Compressor

Is Compressor taking too long to encode? Here are some tips to speed it up.

Depth of field for story telling

With HDSLRs, and now large sensor video cameras, those of us who shoot video have blessed with the ability to shoot insanely shallow depth of field...

Monitors for quality imaging work

Buying a monitor for imaging work generally represents a significant investment. But it's an investment definitely worth making if you care about image quality.

Three point lighting

One of the most decisive factors creating the visual mood through lighting is the question of contrast and light distribution...

Final Cut Studio 3: snel en solide

Het duurde twee jaar voordat de upgrade van Apple'’s edit suite voor professionals het licht zag: Final Cut Studio 3. (artikel)

Writing a documentary script

The script is often the most underrated aspect of the documentary process. A school of thought suggests that the documentary-making process should be fluid and organic...

Make your video's broadcast safe

Always color correct to broadcast safe. The use of a standard Broadcast Safe filter on everything works, but is a bit like using a sledgehammer to give a haircut. Instead tweak the luminance and saturation yourself.

Importing footage with Pro Res

The intermediate codec ProRes, was designed specifically to maintain full colorspace and 10bit workflow throughout the post process allowing Final Cut Pro to finally take its place as a truly professional editing platform. author: Gary Adcock

Better looking motion

If you’re animating a parameter in Final Cut Pro, especially motion, try right-clicking and choosing “Ease In/Out” for a much more natural look.

Color correction: video scopes in FCP

The video scopes help you determine wether your color saturation and luminance are within boundaries for broadcasting on television.

Using motion blur

Make use of the motion blur in Final Cut Pro to anything you animate adds a touch of realism. It can add some render time too, but it’s worth it.

Beats

A beat is a term used to describe the timing and movement of a film. It referes to an event, decision or discovery that alters the way the protagonist pursues their goal.

Speelfilmdramaturgie

Door manipulatie gaat de kijker zich identificeren met de hoofdpersoon.

Cameravoering

Een aantal tips voor betere cameravoering.

Scenarioschrijven voor fictie

Handeling wordt opgestart door een conflict. Een conflict dwingt de hoofdpersoon van alles te gaan doen.

Wat is een step outline?

A step outline is a detailed telling of a story intended to be turned into a screenplay for a motion picture.

Dramaturgie: de spanningsboog

In het klassieke scenariomodel zijn de volgende scènes te onderscheiden...

Scenarioschrijven voor fictie: personages

Je kiest karakters op basis van zijn handelingen. Die handelingen dragen een bepaald drama met zich mee. Ieder karakter zal op basis daarvan een bepaald onvermijdelijk conflict meemaken.

Schrijven van een commentaartekst

Bij sommige films moet je al heel vroeg over commentaar nadenken...

Een voorbeeld van een treatment

Een voorbeeld van een treatment voor een kunstdocumentaire.

Het draaiboek

Het draaiboek - dat wil zeggen de structuur van je programma, het verslag van wie, wat en wanneer je van plan bent te filmen moet idealiter geschreven worden, nadat je je werkbezoeken hebt beëindigd en je precies weet wat er gedraaid moet worden.

Research

De meeste regisseurs beginnen hun research met alles wat zij al weten van het gekozen onderwerp te rangschikken en de verschillende bronnen, waaruit zij kunnen putten, daaraan toe te voegen.

Wanneer een script?

Wanneer en hoe moeten de ideeën, die tijdens de research opborrelen in de vorm van een script op papier worden gezet?

John Appel over ‘Zij gelooft in mij’

IDFA Masterclass 2001: John Appel

Acht tips van Victor Kossakovsky

IDFA Masterclass 2006: Victor Kossakovsky

Masterclass Louis van Gasteren

Interview Louis van Gasteren

Interview Conrad Schoeffter

Conrad Schoeffter studeerde film in Los Angeles. Hij werkte voor Plitt, een bioscoopketen in de VS, aan het opzetten van een produktie-afdeling. Daarna maakte hij een aantal documentaires.

Interview Olivier Koning

Wat documentaire zo interessant maakt ten opzichte van speelfilm en drama, is dat je weet dat de emoties van echte mensen zijn...

Interview Kees Hin

Het feit dat Kees Hin (1936) bij het maken van documentaires vrijwel altijd werkt op basis van een scenario (meestal van de hand van zijn vriend K. Schippers, soms van anderen als ...